Send inn byggesøknad på papir
Les hva et situasjonskart er og hvordan du lager det
- lag plan-, snitt-, og fasadetegninger som er målsatt og i målestokk.
- Send ut nabovarsel. Ved nabovarsling brukes skjema 5154, 5155 og 5156. Skjema 5154 skal kun benyttes ved rekommanderte sendinger, ett skjema til hver nabo. Naboene skal sende sine merknader til deg, slik at du kan kommentere dem før alt sendes til kommunen. Mer informasjon om nabovarsling finner du her.
- Vent minst to uker på eventuelle nabomerknader før du sender søknaden til kommunen.
Søknad og vedlegg
Søknad skal inneholde følgende:
Byggesaksblanketter
Søknadskjema (5153) utfylt og underskrevet
Kopi av nabovarsel
Kvittering for nabovarsel
Eventuelle nabomerknader med dine kommentarer
Eventuelt søknad om dispensasjon
Målsatt situasjonskart som viser tiltakets plassering
Plan-, snitt og fasadetegninger som viser endringene. Tegningene skal være målsatt og i målestokk. Ved til-/påbygg skal også eksisterende fasader og plan vises.
Plan-, snitt og fasadetegninger som viser sist godkjent situasjon (eksisterende tegninger) må vedlegges. Hvis du mangler tegninger av eksisterende bygning kan du sjekke vårt digitale byggesaksarkiv. Er det forskjell mellom faktisk situasjon og siste godkjente situasjon må dette redegjøres.
Alle skjemaene finner du på hjemmesiden til Direktoratet for byggkvalitet. Søknaden kan sendes til kommunen per e-post eller post.