Hvordan stemme ved valg

Ny velger? Slik stemmer du

Mange nye velgere kan være usikre på hva de skal gjøre når de kommer til valglokalet. Vestvågøy kommune håper at så mange som mulig stemmer, for det er viktig at flest mulig av innbyggerne får være med og bestemme hvordan de vil at kommunen skal drives de neste fire årene.

De som har stemmerett skal ha fått et valgkort, og de fleste får dette elektronisk. Hvis du henter det frem på telefonskjermen din før du skal krysses av i manntallet, går det raskere å få stemmen din registrert. Du får stemme også hvis du ikke har med valgkort, men valgkortet gjør det raskere for deg å få levert stemmen din. Du må også huske å ha med deg legitimasjon når du skal stemme.

På valgdagen kan du stemme i den kommunen der du var folkeregistrert 30. juni i år. Hvis du er et annet sted kan du levere forhåndsstemme frem til 8. september, så sendes den til kommunen der du har stemmerett.

Husk at i år er det både kommunestyre- og fylkestingsvalg, så du finner listene til begge valg i stemmeavlukket. De rosa listene er til kommunestyrevalget, og de blå til fylkestingsvalget. Hvis du vil stemme i begge valgene må du gjøre det samtidig, for når du krysses av i manntallet, kan du ikke krysses av flere ganger.

Når du kommer til valglokalet, blir du møtt av en  valgfunksjonær som viser deg vei til valgavlukket. Når du er inne på valgavlukket trekker valgfunksjonæren for forhenget bak deg, sånn at hen ikke ser hvilken liste du velger å stemme på.

Du finner først liste for det partiet du vil stemme på. Hvis du vil gi en eller flere av personene på listen et ekstra fortrinn, setter du et kryss ved navnet til vedkommende. I kommunestyrevalget kan du også gi personstemme til inntil 8 personer som står på andre lister, da skriver du inn navnet på kandidaten i feltet for kandidater fra andre lister:

Når du er ferdig med eventuelle personstemmer bretter du listen andre veien sånn at stempelfeltet vises, og valgfunksjonæren ikke ser hvilken liste du har valgt:

Et bilde som inneholder tekst, skjermbilde, Rektangel, kvadratAutomatisk generert beskrivelse

Etterpå går du til valgfunksjonæren og viser frem legitimasjon og valgkort, og blir krysset av i manntallet. Så stempler valgfunksjonæren stemmeseddelen din, og du legger den i urnen.