På denne siden finner du:

Vi skal formidle og ordlegge oss konsist, forståelig og imøtekommende, slik at innbyggerne våre føler trygghet i at vi ivaretar deres interesser og gir informasjonen de trenger på en tilgjengelig og profesjonell måte.
Slik bidrar vi til å bygge Vestvågøys omdømme.
Oppdaterte maler
Konsekvent bruk av malene bidrar til at Vestvågøy oppleves som en samlet avsender for alle tjenestene – uavhengig av enheter, områder og personer.

Logo og grafisk profil
All profilering, markedsføring og visuell kommunikasjon skal så langt det lar seg gjøre utformes av personer med designfaglig kompetanse.
Dette gjelder eksempelvis annonser, plakater, brosjyrer, bannere, skilt, dekor.
Det gjelder ikke interne presentasjoner, rapporter, brev, arbeidsdokumenter o.l.

E-postsignatur
Signaturen skal inneholde et fåtall elementer, og ikke alle mulige måter å komme i kontakt på. Nødvendige elementer er for eksempel navnet ditt, ønsket kontaktkanal (ditt telefonnummer) og organisasjonen du representerer.
E-postsignaturen er ikke en reklameplass. Signaturen skal derfor ikke inneholde grafikk; som bilder, lenke til nyhetsbrev, sosiale medier, logo og lignende. Slik ivaretar vi også universell utforming.
Utforming:
For å sikre at teksten er lesbar for mottakeren på både lys og mørk skjerm, skal meldingsteksten din være i «automatisk» farge:
- Skrift: Arial, 11 punkt.
- Signaturen skal være i grå farge (50 % sort). Da skiller den seg fra selve meldingsteksten, samtidig som den er lesbar på lys og mørk skjerm.
- Kopier og lim inn teksten under til din e-post signatur.
Med vennlig hilsen
Fornavn Etternavn
Stillingstittel
Mobil: 123 45 678
Enhet: Enhetsnavn
Vestvågøy kommune
vestvagoy.kommune.no
Retningslinjer for klart språk
- Formidling handler ikke bare om å gi informasjon, men også sikre at den blir tatt imot og forstått.
- Komplekse eller tekniske konsepter som formidles skal være forståelig for alle – uansett alder og bakgrunn. Unngå bruk av forkortelser og initialer i både muntlig og skriftlig kommunikasjon. Forkortelser bør skrives ut, etterfulgt av forkortelsen i parentes.
- Start gjerne med konklusjonen. Ofte har vi ansatte behov for å forklare prosess, mens innbyggerne først og fremst er opptatt av «hva betyr dette for meg?». Begynn i stedet teksten med det de aller fleste lurer på først:
Før du begynner – tenk over følgende:
- Hva skal jeg fortelle? (budskap)
- Hvem skriver jeg til? (målgruppe)
- Skal mottakeren gjøre noe etter å ha lest teksten? (ønsket handling)
Kommunikasjonsstrategi
Les gjerne mer om kommunikasjon og formidling i vår kommunikajonsstrategi (PDF, 301 kB)