Tenk trafikksikkerhet i ditt nærmiljø

Eier eller disponerer du en eiendom med avkjørsel til kommunal veg eller gang- og sykkelveg? Da har du ansvar for å sørge for fri sikt ved din avkjørsel og mot vegkryss.

Vi håper du vil gjennomføre nødvendige tiltak på vegetasjonen slik at alle kan gå, sykle og kjøre trygt forbi eiendommen din.

Vurder forholdene der du bor, og tenk på om du kan gjøre det sikrere rundt din eiendom. Påvirk gjerne også dine naboer til å gjøre det samme. Vær med på å gi barn og alle andre et trafikksikkert og trygt bomiljø. For å oppnå god sikt må du sørge for at vegetasjon ikke vokser utover offentlig vei, fortau eller gang- og sykkelvei.

Har du tenkt at trær, hekken og buskene dine kan forårsake skade eller ulykke? Hekk, busker og trær vokser raskt både i høyden og bredden. Dersom din eiendom har avkjørsel mot veien eller ligger inntil en offentlig vei må du sørge for at vegetasjon eller gjerde ikke hindrer sikten for deg eller andre trafikanter. Hvis ikke kan det føre til trafikkfarlige situasjoner, enten ved at det hindrer frisikt, skjuler viktig trafikkinformasjon og/eller gatebelysning eller tvinger myke trafikantene ut i kjørebanen. Grunneieren eller brukeren plikter å holde avkjørsler, kryss og svinger så trafikksikker som mulig.

Kommune gjør kantklipp av alle kommunale veier mellom 15. juni og 15. august. Gress- og kratthøyde skal ikke være høyere enn 50 cm over veibanen. Vegetasjon skal ikke hindre sikt til skilt og veimerking. Kommunen vil kunne gi påbud om fjerning av vegetasjon som hindrer sikt, etterfølges ikke dette kan kommunen iverksette tiltak på eiers regning. Kommunen håper alle grunneier tar sitt lokalmiljø på alvor, slik at en unngår trafikkskader.

Les mer om trafikksikkerhet i ditt lokalmiljø