Trygghetsalarm og fallsensorTrygghetsalarm er en alarmknapp som du kan bruke for å tilkalle hjelpFallsensor utløses automatisk ved at den reagerer på kraftige bevegelser og fallTrygghetsalarm og fallsensor passer best for deg som bor hjemme, og som har en sykdom eller tilstand som gjør at du kan ha behov for å tilkalle hjelp ved akutte omsorgssituasjonerHva er en trygghetsalarm?Trygghetsalarm er en alarmknapp som du bærer på deg som et smykke eller armbånd, og som gir deg mulighet for å tilkalle hjelp når som helst på døgnet. Det kan være ved fall eller i andre akutte omsorgssituasjoner der du trenger hjelp, og ikke kan bruke telefonenTrygghetsalarmen er direkte tilkoblet mobilnettet. Varslingen går direkte til en alarmsentral som igjen kontakter hjemmesykepleien.Alarmen virker i boligen din Hva er en fallsensor?En fallsensor utløses automatisk ved at den reagerer på kraftige bevegelser og fall eller ved å trykke på en alarmknapp. Fallsensor og trygghetsalarm er i samme alarmknapp.Om du får innvilget fallsensor har du også trygghetsalarm. Hvem kan få trygghetsalarm og fallsensorEldre, personer med funksjonsnedsettelse og andre som kan ha behov for å tilkalle hjelpTrygghetsalarm og fallsensor innvilges etter en individuell vurdering Hva koster detdu betaler en månedlig abonnementspris for trygghetsalarm og fallsensor Type alarm Type alarm Per år Per måned Trygghetsalarm 3600 kr 300 kr Fallsensor (trygghetsalarm er inkludert) 4896 kr 408 kr Montering av alarm 1500 kr (engangssum) Slik søker dudu bruker felles skjema for helse- og omsorgstjenester det er tildelingsenheten som behandler søknadenSøknad om helse- og omsorgstjenesterHva skjer videre?Du vil få et skriftlig svar fra oss. Om du får innvilget trygghetsalarm eller fallsensor kommer det en hjelpemiddeltekniker og monterer alarmen hos deg. Det blir også montert en nøkkelboks ved døren din, slik at hjemmetjenesten kan komme seg inn ved utløst alarm. For deg som allerede har trygghetsalarmHvordan si opp og levere tilbake?Trygghetsalarmen skal leveres tilbake når det ikke leger er behov for den. Ta kontakt med hjelpemiddeltjenesten på Vestvågøy. Hjelpemiddeltjenesten på VestvågøyKlageDu kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hvorfor du mener vedtaket bør endres. Ta kontakt om du trenger veiledning. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvaltaren i Nordland som avgjør om klagen skal tas til følge.Lover og forskrifterHelse- og omsorgstjenestelovenPasient- og brukerrettighetsloven Publisert av Esben Nedrebø Sist endret 25.06.2025 15.07