Vellykket løsning gir mindre lekkasje – langt under budsjett

Med Justadlia-prosjektet har vi sikret og forbedret vannforsyningen til Stamsund. Arbeidet er nå ferdig, og resultatet er et anlegg som er enklere å drifte – med økt leveringssikkerhet og mindre lekkasjer. Takket være en innovativ løsning har vi minimert naturinngrepene og utbedret inntaksledningen langt under budsjettrammen.

Person i verneklær sitter ved siden av en vannledning i terrenget - Klikk for stort bildeNora Marthinussen (prosjektleder, Vestvågøy kommune) underveis i prosjektet. Vestvågøy kommune

I anbudsprosessen ble det klart at en såkalt «no-dig»-løsning var mulig for store deler av utskiftningen. «Gravefri» løsning går ut på at man trekker opp nye forsterkede rør i eksisterende ledninger, som alternativ til tradisjonell graving og utskifting. Løsningen minimerer inngrepene i terrenget, og har også spart tid og penger.

Vann- og avløpsutskiftninger er ofte krevende, og vi er glade for at det i dette prosjektet var mulig å benytte teknologi og metoder som reduserte kostnadene så effektivt. I tillegg til tilskudd fra Nordland Fylkeskommune, endte den totale kostnaden for Vestvågøy kommune på under én tredjedel av det som var budsjettert.

Prosjektleder: Vann og avløp (VA), Vestvågøy kommune
Entreprenør: Kjeldaas AS

Helikopter over vannforsyning, der det foregår arbeid og oppgraderinger - Klikk for stort bildeI sving med arbeidet og utskiftningene i Justadlia. Vestvågøy kommune

Nora Marthinussen