Tildeling av Kongens fortjenestemedalje

Oslo, onsdag 10. januar 2018

Kjære Otto, familie og venner - kjære alle sammen

Hans Majestet Kongen tildeler ordener og medaljer til personer som har gjort en særlig fortjenstfull innsats i samfunnet. Kongens fortjenestemedalje er stiftet av Kong Haakon 7, 1908.

Av statuttene for denne medaljen fremgår blant annet følgende;
Kan tildeles for særlig fortjenstfullt arbeide gjennom lang tid i privat eller offentlig tjeneste, hvor innsatsen ligger betydelig over det normale og hvor vedkommende også har vist aktiv innsats innenfor eller utenfor sin arbeidsplass, og for særlig fortjenstfull innsats over lengre tid i samfunnslivet i offentlig stilling eller verv, ved innsats i frivillige organisasjoner eller ved annen personlig virksomhet av samfunnsnyttig betydning.

Med grunnlag i dette meddeler jeg hermed at Hans Majestet Kong Harald V har funnet Otto Holdal verdig til å motta Kongens fortjenestemedalje

Gratulerer!

Dette er ikke bare en viktig begivenhet for hovedpersonen, men også en merkedag for de som tok initiativet som ledet frem til dagens medaljeoverrekkelse.

Det er for meg en stor ære og glede å få anledning til å være den, som på vegne av Kongen, får overrekke deg Kongens fortjenestemedalje

Bakgrunn for forslaget
Otto Holdal har gjort en betydelig samfunnsinnsats både yrkesmessig, politisk og på frivillig basis i lag og foreninger.

Han har også bidradd med betydelig innsats for trafikksikkerheten etter han mistet sin datter, barnebarn og svigersønn i en trafikktragedie i 2006.  Gjennom dette arbeidet bidro også foreningen som han var med å etablere, Nei til Frontkollisjoner, til at kart over hvor veger trengs å midtsikres kom med i Nasjonal Transportplan i 2010-2019. Her er Otto Ingvart Holdal fortsatt med i arbeid, nå som varamann til styret.

Yrkesinnsats
Otto Holdal  ble i 1960 ansatt som anleggsarbeider i Statens Vegvesen og tok utdannelse i voksen alder med start i 1969.  Etter endt utdannelse ved Stavanger tekniske fagskole ble han ansatt på nytt i Statens Vegvesen i 1971 og jobbet der som vegoppsynsmann med ansvarsområde for hele Lofoten.

Han var altså ansatt i Statens Vegvesen fra 1960 til og med 1994 da han gikk av med pensjon.  Han bidro sterkt til at infrastrukturen (veger, bruer, ferger og tunneler) i Lofoten fikk det løftet som de gjorde med både yrkesmessig og politisk.

Verv

• 5 perioder i Vestvågøy Kommunestyre, også som gruppeleder
  • 3 perioder som medlem i Vestvågøy Formannskap
  • Leder i Vestvågøy kommunes Næring og Kulturkomite i 6 år
  • Medlem  i Vestvågøy kommunes Helseutvalget i 4 år
  • Styreleder i Vestvågøy Sykehjem i 4 år
  • Tillitsvalgt og leder  i Borge Arbeiderlag og Vestvågøy Arbeiderparti
  • Leder i Vestvågøy Eldreråd i 8 år
  • 6 år som Foreldreutvalget ved Eltoft skole
  • Styremedl. i Lofot-delikatesser, senere Lofotprodukter A/S
  • Forstanderskapsmedl., styremedlem, nestl. og leder i Lofoten Sparebank i 12 år
  • Leder i Steinfjorden Bygderåd
  • Styreleder  Leknes Industribygg A/S og Vestvågøy Industriutleiebygg, Leknes

Innsats i frivillige organisasjoner

• Nestleder i Tysklandsbrigadenes Veteranforbund Nord-Norge
  • Leder og nestleder i Vegvesens Pensjonistforening avd. Lofoten i flere år etter pensjonisttilværelsen startet.
  • Allerede som 22 år ble han valgt til leder i Steinfjorden Idrettslag.
  • Da han var 28 år ble han valgt til leder i UL Havbåra,
  • senere Steinfjorden Grendelag Leder i Idrettslaget Blest
  • 2 år Leder i Vestvågøy Pensjonistforening
  • 7 år Styremedlem i Norsk Pensjonistforbund avd i Nordland
  • 7 år Varamedlem i Nordland fylkes eldreråd Styremedlem i Liland og Steinfjorden Grendeutvalg
  • Kasserer i Nordliland Grunneierlag
  • Styremedlem i flere år i ungdomslaget Havbåra
  • Stifter og styremedlem i Nei til Frontkollisjoner som i 2010 fikk med midtrekkverk som en del av Nasjonal Transportplan.

Hedersbevisninger

• Krigsmedaljen for sin innsats i Tysklandsbrigaden.
  • FN-medalje og diplom for deltakelse i Tysklandsbrigaden

Otto Holdal ble 90 år 14.9.2017 og har gjort en betydelig innsats både politisk, yrkesmessig og på det frivillige planet. Han er fortsatt aktiv i lokalsamfunnet. Gjennom sitt yrke og politiske arbeid bidradd til et løft i infrastrukturen i Lofoten. Men også innenfor helse- og omsorg har han bidradd med politiske verv og ivaretatt de svakes interesser.

Jeg er overbevist om at familie og alle som du har møtt gjennom ditt arbeid gleder seg sammen med deg over den utmerkelse som nå er blitt tildelt.

Det er med stolthet og glede jeg vil overrekke deg medaljen og uttrykke mine hjerteligste gratulasjoner. Du vil senere motta invitasjon til audiens hos Hans Majestet Kongen der du kan få anledning til å takke Kongen personlig for denne utmerkelsen.

Gratulerer med dagen!

Ordfører