Positivt årsresultat i Vestvågøy kommune for 2023

Vestvågøy kommune har for 2023 et positivt årsresultat på 20 millioner kroner. Dette er et godt resultat ut fra den krevende økonomiske situasjonen som kommuner nå står i. Pengene blir satt på fond og tilføres tjenesteområdene når utgiftene kommer. Regnskapet er ikke overlevert revisjon, så det kan komme endringer.

Grafisk fremstilling av utvalgte nøkkeltall - Klikk for stort bilde

«Vi har over flere år klart å drifte Vestvågøy kommune med et positivt driftsresultat, noe som er bra gitt den samfunnsøkonomiske situasjonen vi alle står i», sier kommunedirektør Morten Dyrstad.

Det er mange og sammensatte årsaker til resultatet – blant annet noe høyere sentrale inntekter som skatt, samt lavere pensjonskostnader enn forventet. Kommunen tok et bevisst valg i fjorårets budsjettering om å begrense avhengigheten til uforutsigbare inntekter, som blant annet skatteinntekter er. Å minimere risiko er en av årsakene til det positive resultatet for 2023. Den avgjørende faktoren er likevel de ansatte, som i stor grad har klart å balansere innsparinger, høyere kostnader og samtidig håndtert økt mengde oppgaver og tjenester.

«De ansatte klarer i en krevende hverdag å stå i omstilling og endrede rammebetingelser på en imponerende måte. Det er en situasjon som det står respekt av. En stor takk til ledere og ansatte som tar ansvar, står på og drifter kommunen på en god måte. Tusen takk for jobben dere gjør for våre innbyggere, og for Vestvågøy kommune», sier Morten Dyrstad.

Kommunen har med resultatet for 2023 et disposisjonsfond på 95 millioner kroner – som gir en økning på 20 millioner kroner fra 2022. Hensikten med disposisjonsfondet er å jevne ut økonomiske svingninger, slik at kommunen hele tiden sikrer gode og stabile tjenester til innbyggerne.

«En kommune på Vestvågøy sin størrelse bør ha om lag 100 millioner kroner i disposisjonsfond. Dette for å ha nok reserver til å håndtere svingninger i økonomien og tjenestenivået», sier Morten Dyrstad.

På tross av et godt driftsresultat for 2023 er det helt avgjørende at det gjennomføres omstillinger av de kommunale tjenestene slik at kostnadsnivået reduseres. Alderssammensetningen i befolkningen vil bli en stor utfordring for tjenestene våre i årene som kommer, så det er avgjørende at det gode omstillingsarbeidet videreføres og at kommunen forholder seg til de økonomiske rammene.

Tall for 2023 oppsummert

Når årsregnskapet kommer til politisk behandling i juni 2024, vil den gi flere detaljer og mer utdypende vurderinger av det økonomiske resultatet for 2023.

• Vestvågøy kommune hadde et mindreforbruk på 20 millioner kroner, og et positivt driftsresultat på 14 millioner kroner.
  • Netto driftsresultat utgjør 1,2 prosent av de totale inntektene, noe lavere enn målet på 1,75 prosent, men bra tatt i betraktning av årets utfordringer.
  • Sentrale inntekter var 7 millioner kroner høyere enn forventet.
  • Pensjonskostnadene var 7 millioner kroner lavere enn forventet.
  • Kommunen mottok omtrent 5 millioner kroner mer enn forventet i refusjon fra Staten for utgifter relatert til særlig ressurskrevende tjenester.
  • Netto finansutgifter var 5 millioner kroner lavere grunnet høyere renteinntekter enn forventet.
  • Kommunens fond økte med 20 millioner kroner til 95 millioner kroner, som er 7,5 prosent av inntektene.
  • Investeringene i 2023 var på 107 millioner kroner.
  • Total gjeld er nå 1,378 milliarder kroner, en økning på 132 millioner kroner fra 2022, fordelt på investeringsgjeld og startlån fra Husbanken.

Morten Dyrstad
Kommunedirektør