Pilotprosjekt med tannhelse i fokus

Tannpleier Linn With er Vestvågøys egen tannpleier. Hun skal øke kunnskapen om munnhelse i kommunen, og sikre samarbeid mellom helse- og mestringstjenesten og tannhelsetjenesten.

To ansatte som ser i kamera - Klikk for stort bilde«God tannhelse er god folkehelse!» Vestvågøy er nå i gang med pilotprosjektet for å øke kunnskapen og sikre samarbeid om oral helse. Fra venstre: Linn With (kommunal tannpleier) og Ragnhild Holdahl (fagutvikler i diabetes, ernæring og kvalitetsforbedring). Vestvågøy kommune

Vestvågøy er én av tre kommuner i landet som er valgt ut til å være med i pilotprosjektet «kommunal tannpleier», finansiert av Helsedirektoratet. Pilotprosjektet går over to år, og vil foreløpig være et tilbud for langtidssyke ved Lekneshagen bofellesskap, Leknes bo- og servicesenter og hjemmetjenesten Leknes øst.

«God tannhelse er god folkehelse, det er det ingen tvil om» – Linn With, kommunal tannpleier.

Målet er at de ansatte i helse- og mestringstjenesten skal få kunnskap, rutiner og opplæring om oral helse – samt at langtidssyke skal få tilbud om tannpleie, og vite at dette er en tilgjengelig tjeneste for dem.

«Den fylkeskommunale tannhelsetjenesten og kommunen har et felles ansvar for oppfølging av den orale helsen til pasientene. Det krever god samhandling mellom tjenestene, og fokus på forebyggende tiltak. At dette forskningsprosjektet er i gang i Vestvågøy er et stort løft for å sikre pasientens rettigheter og kvalitet i helsetjenestene.» – Linn With, kommunal tannpleier.

Dersom du ønsker mer informasjon om tilbudet, ta kontakt med din helsetjeneste eller den offentlige tannhelsetjenesten (Vestvågøy tannklinikk).