Finvær gir økt brannfare

Nå er det svært tørt i gresset! Lofoten brann- og redningsvesen ønsker å minne folk på at det ikke er fritt frem å brenne hageavfall og annet på gårdsplasser eller i utmark.

Grafisk banner: Brannvesenet varsler om brannfare - Klikk for stort bilde

Per tid melder Yr om gult farevarsel for brann. Med solrike vårdager foran oss frykter vi flere utrykninger for gressbrann i Lofoten. Det er så lett at glør flyr i luften og antenner gress der det ikke er tenkt å brenne. Lofoten brann- og redningsvesen oppfordrer deg derfor til å vente med bråtebrenninger og lignende inntil farevarselet er over – og at du ellers forholder deg til forskriften om brannforebygging (se lenger ned).

Vi setter pris på om du kan hjelpe til å spre budskapet til de som kanskje ikke er så aktive på sosiale eller digitale medier.

Er du usikker er du også velkommen til å kontakte Lofoten brann- og redningsvesen for råd og tips.

Ønsker du mer info?
Følg med på værvarselet for Vestvågøy på yr.no. Under følger generelle krav til aktsomhet ved utendørs ild.

Forskrift om brannforebygging § 3 – generelle krav til aktsomhet ved utendørs ild:

• Enhver plikter å vise aktsomhet ved gjennomføring av aktivitet som kan føre til brann.
  • Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle brannfarlige gjenstander utendørs under slike forhold eller på en slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokket.
  • Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild eller behandle brannfarlige gjenstander i eller i nærheten av skog og annen utmark.
  • Det er likevel tillatt å gjøre opp ild når:
    • Kommunen har gitt tillatelse eller,
    • kommunestyret selv gjennom lokal forskrift har tillatt dette fordi lokale forhold tilsier det eller,
    • det er åpenbart at brann ikke kan oppstå (med dette menes for eksempel at det ligger snø på bakken eller at det har vært mye nedbør over lang tid).

Sara Johansson
Varabrannsjef/Leder forebyggende