På denne siden finner du:
Er du forberedt?
Hvordan vil du og dine nærmeste klare dere hvis strømmen eller vannet forsvinner en lengre periode? Hva hvis du ikke får handlet på en uke?
Egenberedskap (Vestvågøy kommune)
Informasjonskanaler ved hendelser
I en krisesituasjon er politiet, offentlige myndigheter og redaktørstyrte medier viktige informasjonskilder for innbyggere.
Du vil blant annet kunne finne informasjon her:
Politiet og norske myndigheter har også anledning til å sende ut varsel til alle mobiltelefoner innenfor et geografisk område, om liv og helse står i fare.
Ved bortfall av strøm
Mobildekning under strømbrudd:
- Dersom strømmen går vil basestasjoner for mobildekning gå over på nødstrøm.
- Man vil fortsatt ha mobildekning i flere timer etter et strømbrudd. Nøyaktig timeantall er vanskelig å anslå, og varierer noe mellom mobiloperatørene i området.
- I tidsvinduet har man mulighet til å sende og motta informasjon via mobilnettet.
Samfunnskritiske funksjoner:
- Kommunen, nødetater og andre samfunnsaktører har alternative samband, (som satelittelefoner og walkietalkier), samt ordninger for å koble på nødstrøm. Det gjør at kritiske funksjoner kan fortsette å kommunisere med hverandre og drifte viktige tjenester.
Hvis du trenger hjelp:
- Ved behov for akutt hjelp har man best mulighet til å nå fram ved å ringe 112. Dette skyldes en programvare som gjør det mulig å ringe 112 selv om du mangler mobildekning fra akkurat din operatør, eller sim-kort. Alle nødetater kan varsle seg imellom og videreformidle anrop til en annen nødetat dersom det er nødvendig.
- Ved alvorlig sykdom eller skade som ikke kan vente, kan du oppsøke legevakta. Ring 116 117 på forhånd.
Informasjon hvis elektronisk kommunikasjon forsvinner:
- Ved langvarig strømbrudd kan det bli utfordrende å gi og motta informasjon elektronisk.
- Fordi basestasjonene opprettholder dekning en tid etter et strømbrudd, kan vi i dette tidsrommet fortsatt informere innbyggere om for eksempel fysiske samlingspunkter, dersom vi vurderer det som nødvendig.
- Kommunens rådhus vil typisk være et slikt samlingspunkt.
- Sivilforsvaret, Røde Kors og kommunen kan også gå dør-til-dør for å informere og kartlegge behov dersom situasjonen krever det.
Generelle råd
I de fleste krisesituasjoner vil det ofte være tryggest å holde seg hjemme, spesielt hvis det ikke er en umiddelbar fare i området.
Ha en egenberedskap for minst 7 dager, som inkluderer blant annet vann, mat, oppvarming og medisiner.
Jo bedre du er rustet til å ivareta egne behov, desto mindre belastes systemene ved en eventuell kritisk situasjon. Slik kan hver og en av oss bidra til å sikre tilgjengeligheten for nødetatene og unngå unødig belastning på tjenestene i en uavklart situasjon.
Andre nyttige lenker
Her har vi samlet noen generelle lenker som kan være nyttige å vite om ved ulike hendelser:
For oppdateringer fra kommunen, følg med på våre aktuelle nyheter og vår kommunale facebookside
Kriseledelsen i kommunen
Ved større hendelser eller ulykker vil kommunens kriseledelse aktiveres.
Kommunen vil i slike situasjoner jobbe for å ivareta innbyggerne og opprettholde kritiske tjenester. Ved behov samarbeider kommunen og andre etater tett, herunder nødetatene, Statsforvalteren, Sivilforsvaret, Røde Kors med flere.
Kriseledelsen består av ordfører, kommunedirektør, kommunedirektørens ledergruppe, beredskapsleder, kommuneoverlege og brannsjef. Kriseledelsen kobler på psykososialt kriseteam og eventuelle andre ressurser etter behov.