På denne siden finner du:
Vi gjennomfører jevnlige, rutinemessige prøver av drikkevannet i kommunen.
Vestvågøy kommune
God vannkvalitet
Drikkevannet i Vestvågøy er trygt og godt å drikke. Vi melder fra til våre abonnenter fortløpende dersom det oppstår hendelser som påvirker drikkevannskvaliteten.
I Vestvågøy har vi såkalt «bløtt vann». Det betyr at vannet har lavt innhold av mineralene kalsium og magnesium, noe som gjør at du ikke behøver å avkalke kaffemaskiner og tilsvarende utstyr like hyppig som i områder med «hardt vann».
Små endringer i vannets kvalitet
Drikkevannet kan endre farge, lukt eller smak i perioder. Det er likevel trygt å drikke, med mindre vi varsler om noe annet.
Meld gjerne fra til oss om du har klager på drikkevannskvaliteten, lavt trykk eller andre problemer med det kommunale vann- eller avløpsnettet.
Hva gjør jeg om vannet er brunt?
Brunt kan oppstå etter vannavstenging eller andre hendelser. Endret vannhastighet i rørene kan føre til at partikler som har festet seg på rørveggene løsner og transporteres med vannet.
Du kan da tappe kaldt vann til det blir klart igjen. Bruk helst en kran nærmest mulig inntaket. Det kan være greit å vente litt med å bruke vaske- og oppvaskmaskin til vannet er klart.
Råd ved kokevarsel
Dersom vi avdekker uønskede mikroorganismer ved noen av anleggene, igangsetter vi umiddelbart tiltak for å sikre vannkvaliteten. Det vi gjør da er blant annet:
- Vi varsler berørte abonnenter via SMS og talemeldinger.
- Vi intensiverer prøvetakingen.
- Vi gjennomgår og sjekker anlegget.
- Vi starter kloring av vannet som en del av vannbehandlingen.
Folkehelseinstituttet har samlet disse rådene for hva du bør gjøre hvis du får beskjed om å koke drikkevannet.
Varsel fra kommunen
Vestvågøy kommune kan sende ut adressebasert varsling via SMS og talemelding til innbyggere som er registrert med bostedsadresse i kommunen. (Opplysningene om deg selv finner du i Folkeregisteret, på skatteetaten.no)
Kommunen varsler når hendelser påvirker viktige kommunale tjenester – for eksempel ved problemer med vann- og avløpstjenester eller ved planlagt vedlikehold.
Hvem får varsel?
- Innbyggere med folkeregistrert adresse i det berørte området får varsel på SMS.
- Dersom du leier ut er det viktig at du varsler leietakerne dine, eller ber de registrere seg på varslemeg.no
SMS-logg: Meldinger fra kommunen til berørte abonnenter
Har du ikke blitt varslet?
På tjenesten «Varsle meg» kan du registrere flere telefonnummer eller adresser som du ønsker varsel for.
Det kan blant annet være relevant for deg som bor et annet sted enn du har folkeregistrert adresse, eller for vaktmestre eller andre med driftsansvar for flere bygg.
Har du hemmelig nummer?
- Systemet for adressebasert varsling sender ikke melding til innbyggere som har såkalt hemmelig nummer.
- Hvis du allikevel ønsker å få varsel fra kommunen, må du registrere nummeret på varslemeg.no. Her kan du krysse av for «hemmelig nummer» for å skjule informasjon fra systemets varslingslogg.
Varslemeg.no
Vannverk og prøveresultater
Vi gjennomfører jevnlige, rutinemessige prøver av drikkevannet ved alle våre vannforsyningsområder.
Klikk i kartet for å se prøveresultatene. (Merk at kartet kan ta noe tid å laste inn).