På denne siden finner du:
Hva kan koordinatoren gjøre for deg?
Koordinatoren er din faste kontaktperson for alle tjenestene du mottar. Uansett din alder, diagnose eller funksjonsutfordringer, sørger koordinatoren for at tjenestene du mottar fungerer godt sammen og tilpasses dine behov.
Du får en koordinator som har oversikt over din situasjon og aktuelle tjenester:
- Koordinatoren sikrer din medvirkning og innflytelse.
- Du får ikke nødvendigvis flere tjenester, men du får koordinerte tjenester. Det betyr at tjenestene samarbeider for at du skal nå målene dine.
- Du bestemmer hvilke opplysninger som deles mellom tjenestene.
Barnekoordinator
Barnekoordinatoren er en person følger opp tjenestene for familier som venter eller har barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som trenger ulike helse-, omsorgs- og velferdstjenester.
Barnekoordinator vil ofte være en av de barnet mottar tjenester fra. Familien kan komme med ønske om hvem som får barnekoordinatorrollen.
Individuell plan – hva er det?
En individuell plan (IP) fungere som din egen plan, og er et personlig samarbeids- og koordineringsverktøy. Selv om det ofte kan være tilstrekkelig å ha en koordinator, kan det noen ganger være nyttig med en individuell plan i tillegg, for å få bedre og bredere oversikt og struktur.
Planen gir deg enkel tilgang til viktig informasjon, som målene du har satt deg og de fagpersonene du samarbeider med. Den gir ingen ekstra rettigheter, men sikrer at hjelpen blir bedre tilpasset og koordinert.
Viktige punkter i planen er:
- Målene dine.
- Hva som skal gjøres.
- Hvem som har ansvar for hva.
- Til hvilken tid tjenestene skal gis.
I Vestvågøy brukes det elektroniske verktøyet «DIPS Samspill» til å lage og dele individuell plan (IP). Du velger selv hvilke opplysninger som deles mellom tjenestene, og kan lese mer om DIPS Samspill under «nyttige lenker» lenger ned.
Nasjonal veileder
Hjelp og opplæring
Slik søker du
-
Dette tilbudet krever et vedtak fra kommunen.
For å få denne tjenesten må du sende oss en søknad. Fortell oss hva du trenger hjelp til og hvorfor.
Trykk på knappen nedenfor, og logg deretter inn med BankID.
Søknad om helse- og omsorgstjenester (mitt.aidn.no)
På mitt.aidn.no kan du kommunisere med helsepersonell, få oversikt over avtaler og planer, og involvere pårørende.
Når du søker på vegne av andre trenger du en fullmakt eller vergefullmakt.
Du finner mal for fullmakt og mer info ved å logge inn på søknadsportalen på mitt.aiden.no
- Kommunen mottar søknaden og gjør en vurdering.
- Kommunen kontakter deg for å få mer informasjon og avtaler eventuelt et hjemmebesøk.
- Kommunen vurderer behovet for hjelp, og hvilke tjenester du eller personen du søker for har krav på.
Du kan forvente å få svar innen 4 uker.
Hvis kommunen trenger mer tid vil du, innen fristen, få et foreløpig svar med tidsestimat om når søknaden er ferdigbehandlet.
Svaret kommer skriftlig i den digitale postkassen din, eller som et fysisk brev.
Data om tildeling av kommunale tjenester innen helse og omsorg sendes til Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR), som er et nasjonalt register under Folkehelseinstituttet (FHI).
All informasjon i KPR blir behandlet i tråd med gjeldende personvernregler.
Du kan lese mer om innsyn, reservasjon og personvern på KRP sine sider via lenken ovenfor.
Hvordan klage på et vedtak?
Dersom et kommunalt vedtak gjelder deg eller påvirker deg, kan du ha rett til å klage.
Klage på et vedtak
Hva koster det?
Gebyrliste for helse- og omsorgstjenester (framsikt.no)