Du kan søke om parkeringstillatelse som fører eller passasjer. For å fornye tillatelsen må du også sende inn ny søknad. Alle vilkår må være oppfylt for at søknaden kan innvilges.
Krav til deg som søker
For å søke om parkeringstillatelse må du:
- Ha legeattest som viser at du ikke kan gå, eller har store vanskeligheter med å bevege deg over noe lengde
- Kunne dokumentere at du har et særlig behov for å parkere nærme spesifikke steder som bosted, arbeidsplass, skole eller i forbindelse med annen aktivitet
Når du søker tillatelse som passasjer, gjelder et tilleggsvilkår om at du må ha behov for regelmessig hjelp av fører utenfor kjøretøyet.
Parkeringstillatelsen er personlig, og det er forbudt for andre å benytte den. For at kortet skal være gyldig når du har tillatelse som passasjer, må du selv være med i bilen ved parkering.
Hvor gjelder parkeringstillatelsen?
Med HC-kort kan du parkere på parkeringsplasser reservert for forflytningshemmede.
I tillegg gir tillatelsen deg rett til å parkere gratis på:
- Avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser
- Andre avgiftsbelagte vilkårsparkeringsplasser hvor det ikke er skiltet med betalingsplikt for forflytningshemmede
- Steder der det er innført kommunal boligsoneparkering
Vær oppmerksom på at tillatelsen ikke åpner for ulovlig parkering på eksempelvis fortau eller i kryss, eller på plasser reservert for andre kjøretøy- og trafikantgrupper, som for eksempel ladbar motorvogn, ambassader, varebil, taxi og buss eller lignende.
Slik søker du
-
Dette tilbudet krever et vedtak fra kommunen.
For å få denne tjenesten må du sende oss en søknad. Fortell oss hva du trenger hjelp til og hvorfor.
Trykk på knappen nedenfor, og logg deretter inn med BankID.
Søknad om helse- og omsorgstjenester (mitt.aidn.no)
På mitt.aidn.no kan du kommunisere med helsepersonell, få oversikt over avtaler og planer, og involvere pårørende.
Når du søker på vegne av andre trenger du en fullmakt eller vergefullmakt.
Du finner mal for fullmakt og mer info ved å logge inn på søknadsportalen på mitt.aiden.no
- Kommunen mottar søknaden og gjør en vurdering.
- Kommunen kontakter deg for å få mer informasjon og avtaler eventuelt et hjemmebesøk.
- Kommunen vurderer behovet for hjelp, og hvilke tjenester du eller personen du søker for har krav på.
Du kan forvente å få svar innen 4 uker.
Hvis kommunen trenger mer tid vil du, innen fristen, få et foreløpig svar med tidsestimat om når søknaden er ferdigbehandlet.
Svaret kommer skriftlig i den digitale postkassen din, eller som et fysisk brev.
Data om tildeling av kommunale tjenester innen helse og omsorg sendes til Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR), som er et nasjonalt register under Folkehelseinstituttet (FHI).
All informasjon i KPR blir behandlet i tråd med gjeldende personvernregler.
Du kan lese mer om innsyn, reservasjon og personvern på KRP sine sider via lenken ovenfor.
Hvordan klage på et vedtak?
Dersom et kommunalt vedtak gjelder deg eller påvirker deg, kan du ha rett til å klage.
Klage på et vedtak
Hva koster det?
Gebyrliste for helse- og omsorgstjenester (framsikt.no)