På denne siden finner du:
Hva er BPA?
Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) gir deg hjelp til daglige oppgaver og praktiske gjøremål, som personlig stell, husarbeid eller deltakelse i aktiviteter. Tjenesten er skreddersydd for dine behov og gir deg større fleksibilitet enn tradisjonelle hjemmetjenester.
Hvem kan få BPA?
Brukerstyrt personlig assistanse er for deg som:
- Har langvarige og omfattende behov for praktisk hjelp.
- Har behov for assistanse minst 25 timer i uken.
- Ønsker å ha kontroll over egen assistanse og hverdag.
Hvordan fungerer det?
Du er selv leder for assistenten og styrer hvem som skal være assistent, arbeidsoppgavene og arbeidssted.
Du kan velge om du vil være arbeidsleder selv, eller få hjelp til dette. Om du er under 18 år eller ikke selv er i stand til å lede tjenesten, kan foresatte, verge eller en annen egnet person ta denne rollen.
Slik søker du
-
Dette tilbudet krever et vedtak fra kommunen.
For å få denne tjenesten må du sende oss en søknad. Fortell oss hva du trenger hjelp til og hvorfor.
Trykk på knappen nedenfor, og logg deretter inn med BankID.
Søknad om helse- og omsorgstjenester (mitt.aidn.no)
På mitt.aidn.no kan du kommunisere med helsepersonell, få oversikt over avtaler og planer, og involvere pårørende.
Når du søker på vegne av andre trenger du en fullmakt eller vergefullmakt.
Du finner mal for fullmakt og mer info ved å logge inn på søknadsportalen på mitt.aiden.no
- Kommunen mottar søknaden og gjør en vurdering.
- Kommunen kontakter deg for å få mer informasjon og avtaler eventuelt et hjemmebesøk.
- Kommunen vurderer behovet for hjelp, og hvilke tjenester du eller personen du søker for har krav på.
Du kan forvente å få svar innen 4 uker.
Hvis kommunen trenger mer tid vil du, innen fristen, få et foreløpig svar med tidsestimat om når søknaden er ferdigbehandlet.
Svaret kommer skriftlig i den digitale postkassen din, eller som et fysisk brev.
Data om tildeling av kommunale tjenester innen helse og omsorg sendes til Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR), som er et nasjonalt register under Folkehelseinstituttet (FHI).
All informasjon i KPR blir behandlet i tråd med gjeldende personvernregler.
Du kan lese mer om innsyn, reservasjon og personvern på KRP sine sider via lenken ovenfor.
Hvordan klage på et vedtak?
Dersom et kommunalt vedtak gjelder deg eller påvirker deg, kan du ha rett til å klage.
Klage på et vedtak
Hva koster det?
Gebyrliste for helse- og omsorgstjenester (framsikt.no)