Viktig melding

Etiske prinsipper

Arbeidsetikk

Av og til rystes vi av avsløringer innen det offentlige eller i privat sektor, hvor ansatte er innblandet i forhold som medfører tiltale, dom og utstrakt svikt i tilliten både til de ansatte og arbeidsplassen.

Selv om det er et faktum at de aller fleste medarbeiderne uansett virksomhet er lovlydige og utfører et arbeide som tåler enhver gransking, må vi være klar over at den enkelte i blant stilles ovenfor situasjoner hvor det er behov for å vite hva som kan aksepteres av gaver, bespisning osv., før det blir snakk om smøring eller i verste fall korrupsjon.

De etiske retningslinjene gjør det lettere å vurdere situasjonen.

I tillegg til at hver enkelt bør kjenne til disse reglene, er det nødvendig med en gjennomgang av rutiner som kan forhindre at misligheter skjer.

Gjennom holdningsskapende arbeid, gode rutiner og åpenhet, håper vi at ingen innen vår organisasjon skal bli fristet inn i forhold som kan føre den enkelte og arbeidsplassen opp i store problemer.

Etiske regler

Ansatte i Vestvågøy kommune skal ikke bruke sin stilling til personlig gevinst.  De skal ved sin opptreden opprettholde og heve respekten for sin profesjon og den organisasjon de tilhører ved å:

  • Sette strenge krav til integritet og etikk i det faglige arbeide for kommunen, både internt og eksternt.
  • Utvikle en høy standard av profesjonell dyktighet.
  • Bruke menneskelige ressurser og tilgjengelige hjelpemidler for det best mulige resultat for Vestvågøy kommunes befolkning.
  • Forholde seg i ånd og bokstav til:
  1. landets lover.
  2. de retningslinjer for forretningsførsel som blir anbefalt av Vestvågøy kommune og revisjonen.
  3. forpliktelser i henhold til kontrakter og avtaler.
  • Ta aktiv avstand fra og bekjempe enhver uetisk praksis.

Retningslinjer

For praktisk bruk av disse hovedreglene for etisk forretningsførsel, vises til følgende retningslinjer:

Melding om interessekonflikt

Hvis personlige interesser kan påvirke avgjørelsen i en sak man har faglig ansvar for, eller andre med rimelig grunn kan anse dette som sannsynlig, skal saken fremlegges for overordnede.

Fortrolig og viktig informasjon

Fortrolige opplysninger som mottas i forbindelse med tjenesteforhold, må respekteres og ikke brukes til personlig vinning.  All informasjon som blir gitt i forretningsmessig sammenheng skal være korrekt og pålitelig, og ikke med hensikt gis tvetydig formulering.

Konkurranse

Det bør tas hensyn til fordelene ved kontinuitet i leverandørforhold. Samtidig må det unngås avtaler eller ordninger som hindrer en effektiv konkurranse.

Gaver

Det må ikke aksepteres gaver eller andre ytelser som berører mottakerens integritet, eller kan gi slikt inntrykk til skade for han/henne og kommunen.

Oppmerksomhet eller representasjon

Moderate former for gjestfrihet og sosialt samvær hører med til høflig forretningsomgang.  Graden av slik oppmerksomhet må imidlertid ikke utvikles slik at den påvirker beslutningsprosessen, eller kan gi andre grunn til å tro det.  Hyppighet og grad av akseptabel oppmerksomhet bør stå i rimelig forhold til egne muligheter på vertskapssiden.

Er man i tvil om det er riktig å motta en gave eller annen oppmerksomhet, bør den avslås eller råd søkes hos overordnet.