Mottaket ved NAV Lofoten
Åpnet for selvbetjening:
- Mandag, tirsdag, onsdag og fredag fra kl 09.00-14.00
- Torsdager fra kl 11.00-14.00
Betjent mottak: Hver onsdag fra 16.03.22 fra kl 12.00-14.00
Statlige tjenester
For statlige tjenester(arbeid, trygd, sykemelding, AAP):
- Kontakt gjennom mitt.nav.no eller aktivitetsplan
- For de som ikke er elektroniske brukere ta kontakt med kontaktsenter, 55 55 33 33
Kommunale tjenester
For kommunale tjenester(Gjeldsrådgivning, økonomisk sosialhjelp):
- Kontakttelefon økonomisk sosialhjelp for lokasjon Vestvågøy, Flakstad og Moskenes: 90471150 (telefontid mellom 10.00.-14.00 mandag til fredag)
- Kontakttelefon økonomisk sosialhjelp for lokasjon Vågan: 40635393
- Kontakttelefon gjeldsrådgiver, 902 78758 (telefontid mellom 10.00-14.00 mandag og onsdag)
For arbeidsgivere
For arbeidsgivere i Lofoten(Vågan, Vestvågøy, Flakstad og Moskenes)
- Kontakttelefon 412 64 806 (åpen mandag til fredag fra 09.00-14.30)
Våre oppgaver
Viktigste oppgave for NAV Lofoten er å bistå innbyggere til å komme raskets mulig tilbake i arbeid og/eller aktivitet
NAV omfatter både den statlige Arbeids- og velferdsetaten og de delene av kommunens tjenester som finnes på det enkelte NAV-kontor.
Det er innbyggere som av ulike grunner har behov for bistand, råd og veiledning til å skaffe arbeid, beholde arbeid eller øke sin deltakelse i arbeidslivet som henvender seg til det lokale NAV - kontoret. Også arbeidsgivere som har behov for rekruttering henvender seg til NAV Lofoten
NAV Lofoten har ikke ansvar beregninger eller utbetalinger av ulike statlige ytelser, det er opprettet ulike forvaltningsorgan i NAV for disse tjenestene. Se på mitt nav.
Hovedmål
- Flere i arbeid og aktivitet - og færre på stønad
- Forenkle tjenestene til brukerne
- Tilpasse tjenester til brukernes behov
- En helhetlig og mer effektiv arbeids- og velferdsforvaltning
NAV Lofoten har ansatte på lokasjoner i Svolvær, Leknes og Moskenes. Flakstad etter avtale. Ansatte ved alle lokasjonene ivaretar både statlige og kommunale oppgaver. NAV Lofoten er organisert med 3 avdelinger for å ivareta innbyggernes behov på best mulig måte.
Avdeling marked med avdelingsleder Joakim Bakke Hære
Avdeling arbeidsavklaringspenger(AAP) og sykefraværsoppfølging med avdelingsleder Trine Torgersen Jensen
Avdeling for økonomisk sosialhjelp, gjeld og kvalifiseringsprogrammet med Trine Lise Nyvoll-Larsen
Avdelingene er organisert i forhold til behovene om kort eller lengre bistandsbehov.
Relevante lenker:
Lov om arbeids- og velferdsforvaltningen(NAV.loven)
Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (Sosialtjenesteloven)