Viktig melding

Søk helse- og omsorgstjenester digitalt via ID-porten fra 1. juni

Fra 1. juni må du bruke digitalt søknadsskjema via ID-porten for helse- og omsorgstjenester i kommunen.

På denne siden finner du:

 

Hva er ID-porten? 

ID-porten er en elektronisk felles nasjonal innloggingsløsning for mange offentlige tjenester. En elektronisk ID er viktig for å bekrefte at du er den du utgir deg for å være.

I ID-porten kan du velge mellom ulike alternativ for elektronisk ID: 

 

Person foran skjerm som viser ID-porten - Klikk for stort bildeFor å søke helse- og omsorgstjenester i kommunen kan du benytte digitalt søknadsskjema. Det gjør du ved å logge inn med elektronisk ID. Vestvågøy kommune

 

Hvordan søke helse- og omsorgstjenester

Fra 1. juni 2025 må du sende elektronisk søknad dersom du har behov for helse- og omsorgstjenester. 

Søknadsskjemaet vil da tilgjengeliggjøres og ligge fast på hjemmesiden vår under «Min side», samt «Skjema».

 

Hva om man ikke klarer å fylle ut skjema selv

Du må logge inn via ID-porten for å søke. Hvis du ikke kan gjøre dette selv, kan pårørende eller verge søke for deg.

Skal du søke tjenester på vegne av en annen person anbefaler vi at du ordner med fullmakt før du starter utfylling av søknadsskjema. 

Tildelingsenheten i kommunen kan også bistå med utfylling av søknadsskjema ved fysisk oppmøte på rådhuset i våre åpningstider.

 

Hvorfor går vi over til digitalt søknadsskjema?

Tilpasning til digital søknadsprosess for helse- og omsorgstjenester gjelder for kommunene Vågan, Vestvågøy, Flakstad og Moskenes.

Gjennom arbeid i «kommunalt oppgavefellesskap for tjenesteutvikling i Lofoten» har kommunene jobbet fram et felles digitalt søknadsskjema for søknad på helse- og omsorgstjenester i den enkelte kommune.

Hovedmotivasjon er at felles digitalt søknadskjema skal bidra til å forenkle og styrke kvalitet på saksbehandlingen og tjenesteleveransen av helse- og omsorgstjenester. I delprosjekt «felles tildelingsenhet» er overordnet mål at kommunene skal tilby likeverdige tjenester og ivareta rettssikkerheten til innbyggerne innenfor alle tjenester i helse- og omsorg.

Felles digitalt søknadsskjema vil:

•    Styrke kvalitet på saksgang
•    Gi raskere saksbehandling
•    Bedre informasjonen

 

To leger går i sykehjemskorridor - Klikk for stort bildeIllustrasjonsbilde. Ansatte ved Vestvågøy sykehjem. Vestvågøy kommune

 

Hva skjer etter at du har søkt?

Når vi mottar søknaden din, vil en saksbehandler ta kontakt for å kartlegge situasjonen din nærmere. Dette skjer ofte ved et hjemmebesøk.

Etter kartleggingen vil kommunen fatte et vedtak. Vedtaket gir deg informasjon om du får tildelt tjenesten eller ikke, og hva tjenesten eventuelt innebærer.


Når får du svar på søknaden?

Kommunen har plikt til å behandle søknaden din så raskt som mulig. Hvis det tar mer enn én måned å behandle saken, skal du få et skriftlig svar med en forklaring på hvorfor det tar lengre tid, og når du kan forvente et endelig svar. Dette følger forvaltningslovens regler for saksbehandling.


Hvordan klager du på et vedtak?

Du har rett til å klage på et vedtak innen fire uker fra du mottok det.

I klagen må du forklare hva du ønsker endret, og begrunne hvorfor. Klagen skal være skriftlig og underskrevet av deg som pasient eller bruker, eller av din representant.

For personvernhensyn ber vi om at klagen ikke sendes via e-post.

Hvis du trenger hjelp til å formulere klagen, kan kommunen bistå deg. Klagen skal først sendes til Tildelingskontoret, som vil vurdere om vedtaket bør endres. Dersom vedtaket opprettholdes, sendes saken videre til Statsforvalteren for endelig behandling.