Viktig melding

Nyhetsbrev uke 35

-En gylden mulighet til å bli hørt

Har du tanker om hvordan den fremtidige helseomsorgen i Vestvågøy kommune bør se ut? Synes du det kan være bekvemt å få mene noe, men slippe å formulere et innspill og sende det inn selv?Klikk for stort bilde-Da er du trolig i målgruppa for møtet på Meieriet onsdag 4. september, der temaet er helse- og omsorgsdelen av den nye kommunedelplanen, sier rådgiver Cato Hansen i Vestvågøy kommune.

Han er vert for møtet, der du som innbygger får møte både ordfører, politikere og kommunalsjef for omsorg. Og blir det slik Hansen ser for seg, vil det komme gode innspill til planen fra de fremmøtte, og de skal med videre.

-Vi har gode prosessverktøy for slike møter, og vi ønsker å ta med alle innspillene fra folk videre. Altså er det ingen som vil oppleve at det de sier og mener ikke tas med videre i planprosessen. Det er derfor vi sier at dette er en gylden mulighet til å bli hørt, påpeker Cato Hansen.

Møtet starter klokka 18.45, og det er tenkt å vare i cirka to timer. Vestvågøy kommune byr de fremmøtte på kaffe og kaker, og ønsker seg deltakere i alle aldersgrupper, og gjerne så mange som mulig.

-Det er også verdt å minne om at dette er et møte for alle, og ikke bare for godt voksne innbyggere. Alle som bor i kommunen vår har en oppfatning av hvordan fremtidig helse- og omsorgstjenester bør se ut, og det er det vi er ute etter, sier Cato Hansen.

Les mer her: https://www.facebook.com/events/2510857722303674/

QFESTIVALEN trenger voksne

Lørdag 7. september er det klart for årets QFESTIVAL, med Honningbarna som headliner.
Qfestivalen er et rusfritt arrangement, arrangert av Qltura fritidsklubb og ungdommen selv.
Klikk for stort bildeTil denne lørdagen trengs det frivillige voksne, og Qltura Fritidsklubb ønsker å komme i kontakt med engasjerte, tydelige voksne med en rykkende rockefot.
Ta kontakt med Britt Aune på telefon: 902 52 991

 

Matfestivalen i Perspektiv

- Det var med vann i munnen og tårer i øynene jeg landet i Bodø. På vei over fjorden for å delta på Parkenfestivalen hadde jeg lest i Widerøes ombordmagasin "Perspektiv" om Matfestivalen i Lofoten, sier næringssjef Sigve Olsen.

-På 10 samfengte sider ble festivaluka presentert med glade folk som koste seg med de lekreste retter, i magiske omgivelser. På samme måte som mange fra Lofoten denne dagen satt på flyet for å få med seg konsertopplevelser i Bodø må Matfestivalen i Lofoten kunne trekke til seg Bodøværinger og andre væringer i motsatt retning - det er i alle fall mitt håp, sier næringssjefen.

Klikk for stort bilde10-siders artikkel om Matfestivalen i Perspektiv 7/19

Fra å være en to-dagers matmesse gikk Matfestivalen i Lofoten i 2017 over til å bli en hel uke med mat og kulturopplevelser. Kurs, åpning av årets lutefisksesong, mat-events, vinsmakinger, konserter og selvfølgelig lokalmatmarkedet i Lofothallen. Lofothallen AS i samarbeid med LofotenMat SA har med støtte fra Vestvågøy kommune utviklet konsept og et program som virkelig lyser opp i høstmørket og som er en "reason to go" til Vestvågøy og Lofoten som helhet, i en ellers litt stille periode av året.

Arrangørene er nå i planlegging av programmet for 2019 som vil avholdes 11. - 20. oktober. Sett av denne perioden til store matopplevelser og inviter venner fra fjern og nær til Lofoten.

En sommer er over

Fortsatt er det mange turister i Lofoten, men vi er godt over toppen og kan så smått å begynne å evaluere og planlegge for neste sesong. Turistinformasjonen på Leknes har ført statistikk på henvendelser og gjort observasjoner rundt de besøkendes behov og ønsker. Maria Krüger Enge Kirkesæther, som også driver turistinformasjon i Flakstad og Moskenes, forteller at når de sammenligner hvor mange som kommer innom i løpet av en dag er det mye som tyder på at mange nok velger å kjøre forbi Leknes. Dager med cruiseskipanløp er hektiske og og viser seg tydelig på besøkstallene, spesielt for tyske og amerikanske turister. Klikk for stort bildeBesøkstall på Vestvågøy turistinformasjon pr mai-augustVel 4400 er registrert innenfor døra på Vestvågøy turistinformasjon pr 20/8, hvorav 1386 var tyske, 569 norske og 489 fra USA. 

Turistinformasjon har også jobbet aktivt med å besvare henvendelser på epost og har presentert reiselivet på Vestvågøy og arrangementer på Facebook. Senere i høst vil reiselivet bli invitert til en samling hvor årets sesong vil bli evaluert.

Ber Stamsund spare på vannet

-Vi mener ikke at folk skal slutte å dusje, men frem til vi får påfyll i magasinene, må abonnentene i Stamsund-området unngå hagevanning og vannbruk som ikke er helt nødvendig.

Det sier fagansvarlig for vann og avløp i Vestvågøy kommune, Synnøve Straumbotn.

Og med påfyll, så mener hun sørvest og regn, noe det ikke er helt usannsynlig at vi får se mer av i tiden som kommer.

Straumbotn kan si følgende om situasjonen:

Vannkilden tilhørende Stamsund vannverk er svært nedtappet. Flere måneder med tørke har gjort at vannmagasinet i kilden nå er på et kritisk lavt nivå.

Kommunen iverksetter i disse dager flere straktstiltak. Anleggene for forsyning fra krisevannskilden rustes opp og tetting av vannlekkasjer på ledningsnettet prioriteres. Med krisevannskilde menes en alternativ vannkilde til bruk hvis hovedvannkilden midlertidig når minimumsnivået.

Vestvågøy kommune ber alle abonnentene i forsyningsområdet om å unngå unødig tapping. Se til at åpne kraner som ikke er i bruk stenges og unngå hagevanning.

Disse områdene er berørt:

  • Justad
  • Skifjorden
  • Storfjord
  • Apnes
  • Steine
  • Myklevika
  • Hellevika
  • Svarholt
  • Nilsvika
  • Hartvågen
  • Ytre Stamsund

Vannmengden i magasinet som er kilden for Stamsund, er fortsatt knapp. Det har ikke skjedd endringer i vannstanden den siste uken. Det oppfordres fortsatt til å spare på vannet. Kommunen kommer tilbake med oppdatert informasjon.

Eventuelle spørsmål rettes til vår vakttelefon for vann og avløp: 905 09 444  

Sjekk hodebunnen

Helsesykepleierne i Vestvågøy tar initiativ til å få alle skolene med på nasjonal lusekampanje. Lus er blitt et stort nasjonalt problem! Folkehelseinstituttet anbefaler at alle kommuner deltar på nasjonale halvårige aksjoner mot hodelus. Å delta er viktig for å forhindre spredning og resmitte av hodelus. Det er viktig at alle voksne og barn sjekker seg i dette tidsrommet, og at de som oppdager lus starter behandling raskt.Her finner du oppdatert informasjon om hodelus. (PDF, 542 kB)

Hjelper deg med fagbrevet

Kan du faget ditt, men mangler det formelle beviset på at du har kompetansen? Da kan du få hjelp hos Flerfaglig Opplæringskontor i Lofoten (FOKLO). De kan hjelpe deg med et samlingsbasert løp frem til fagprøven, noe som for igjen kan bety at du står sterkere på arbeidsmarkedet og i mange tilfeller går opp i lønn. Mer informasjon finner du her (PDF, 107 kB).

Store artister til Leknes

Lofoten Countryfestival byr i år på mange store countryartister under Høstvekka, og det hele toppes med legendariske Bellamy Brothers. På hjemmesiden www.lofoten-countryfestival.no finner du mer informasjon om høstens store happening på Leknes.Klikk for stort bilde

Infomøte om fosterhjem

Onsdag 18 september 18.00-20.00 holder Bufetat informasjonsmøte om det å være fosterhjem. Møtet holdes på Scandic hotel på Leknes. Informasjonsmøtet er for deg som ønsker å vite mer om hva det vil si å være fosterhjem.

Du får nyttig informasjon og mulighet til å stille spørsmål. Du binder deg ikke til noe ved å delta på et informasjonsmøte. Rådgivere fra Fosterhjemstjenesten i Sortland orienterer om fosterhjemsarbeid og svarer på dine spørsmål om hva det innebærer å ta på seg en fosterhjemsoppgave. 

Ønsker du å vite mer om infomøtet? Ta kontakt med:

Anne Grethe Hanssen på e-post Anne.grethe.hanssen@bufetat.no eller telefon 466 15 319

Iren Leiknes Nilsen på e-post Iren.leiknes.nilsen@bufetat.no eller telefon 466 15 588. 

Har du omsorg for barn?

Eller kjenner du noen som har omsorg for barn? Vil du bidra til forskningsbasert kunnskap om effekten av å delta i en foreldreveiledningsgruppe? Da skal du lese videre her:

I løpet av de siste to-tre årene har forskere fra Folkehelseinstituttet (FHI) undersøkt foreldreprogrammet ICDP. Studiens to problemstillinger er: Fører ICDP til en positiv utvikling i rollen som foreldre? Kan ICDP styrke relasjonen mellom foreldre og barn?

De er nå i innspurten av effektstudien og har samlet inn over halvparten av det datagrunnlaget de trenger for å evaluere ICDP etter forskningsmessig gullstandard. Når studien er ferdig vil de kunne besvare et interessant spørsmål: Hvordan er den dokumenterte effekten av ICDP?

For å komme i mål med rekrutteringen og få flest mulig foreldregrupper til å delta, har Bufdir lansert to nyheter:

  • Rekrutteringsperioden er utvidet – foreldregrupper kan nå meldes inn til og med våren 2020.
  • Den andre nyheten er at all deltagelse i studien blir honorert. Foreldre som deltar honoreres med kr. 500,- per innsendte spørreskjema. Dersom gruppen trekker seg fra studien utbetales ikke honorar.

Mer informasjon om studien finner du her.

Familieenheten i Vestvågøy ønsker å bidra til denne forskningen fordi vi har tilbydd disse kursene i mange år. Men for å få til det trenger vi deg. Grupper settes sammen etter hvert som vi får påmeldinger. Ideelt sett er det åtte deltakere per gruppe. Trekkes du ut til å få kurs, må du avsette to timer per uke på kveldstid i åtte uker f.o.m uke 42. Vi ser fram til å høre fra deg. Påmelding gjøres til familieenheten på tlf. 760 56 270.

Når snøen truer

Vestvågøy kommune var denne uka invitert til en konferanse i Tromsø, for å fortelle om kommunens erfaringer fra snøraset på Ballstad i januar der flere husstander ble evakuert. Troms og Finnmark har et nettverk for kommuner som er utsatt for rasfare, enten fra fjellmassiver eller snø, eventuelt begge deler. Til stede på konferansen var også geolog Andreas Persson i Statens Vegvesen, som var i Lofoten i etterkant av raset på Ballstad med en såkalt «Daisybell». En innretning med gass og tennmekanisme til å henge under helikoptre for å utløse ras kontrollert. Det er nå stasjonert ut flere Daisybells i Nord-Norge og på Vestlandet, og i fjor ble de brukt 15 ganger i Nord-Norge for å kunne gjenåpne veier etter ras, eller trygge de som ryddet vei etter ras. Det blir også gjort forsøk med permanent utplasserte tårn i rasområder, der det står utstyr som kan utløse ras via fjernstyring.Klikk for stort bildeHovedtemaet på konferansen var å utveksle erfaringer fra hvordan man best kommuniserer internt og eksternt når man står overfor ras, langvarig veistenging, utfall av strøm eller andre ekstraordinære forhold. Vestvågøy kommunes bidrag hadde fått arbeidstittelen "Når snøen truer liv og helse".

Etablerer midlertidig bussholdeplass

Mandag 9. september starter arbeidene med del 1 av den nye Storgata, og da må bussholdeplassen ved bensinstasjonen Circle K flyttes midlertidig da den nord-østre delen av Storgata og Meieriveien blir berørt av graving og videre arbeid med toppdekke og installasjoner.

-Etter en samlet vurdering, der vi har sett på ulike alternativer, og hatt drøftelser med Boreal Transport, har vi kommet til at bussholdeplassen blir flyttet til den sør-vestre delen av Storgata, sier  prosjektleder Eivind Edvardsen i konsulentfirmaet WSP.

WSP har prosjektledelsen for Storgata-prosjektet på vegne av Vestvågøy kommune, et prosjekt som skal gå helt frem til utgangen av 2021.

Løsningen med flyttingen av bussholdeplassen er fremkommet gjennom vurderinger foretatt av de ansvarlige for kommunale veier i Vestvågøy, busselskapet Boreal, entreprenørfirmaet Thore Magnussen & Sønn AS og konsulentfirmaet Asplan Viak som har byggeledelsen for den storstilte ombyggingen av Storgata til miljøgate.

-Det vil selvfølgelig være delte meninger om denne løsningen, men vi må se på det totale bildet, og hva som er mest hensiktsmessig og trafikksikkert, påpeker Edvardsen.

Det ble avholdt et møte med gårdeierne og butikkinnehaverne på fredag i forrige uke, der alle fremmøtte fikk si sitt om den midlertidige flyttingen.

Løsningen vil bli prøvd ut frem til årsskiftet, og det vil samtidig bli innført midlertidig enveiskjøring fra Alf Lie-rundkjøringa til Elvegårdsveien, da bussene vil legge beslag på det ene kjørefeltet. Av- og påstigning vil bli mot Milano, Digg og Skulbrugården. Det er på enkelte tidspunkt åtte busser på holdeplassen samtidig, slik at det er behov for hele strkningen fra rundkjøringa til Elvegårdsveien.

-Vi får håpe at fordelene veier opp ulempene for de som driver næring i denne delen av Leknes. Det er ikke til å unngå at anleggsarbeider også gir negative virkninger for noen mens de pågår, men det blir jo til det bedre etterhvert. Det vil iallfall bli en betydelig tilførsel av folk her, da alle busstrafikken vil komme innom her. Entreprenøren vil også sørge for at det vil bli utplassert midlertidige busskur, slik at passasjerene får ly mot været, redegjør Eivind Edvardsen.

-Storgata er kommunal, og vi må finne en løsning på kollektivtransporten, selv om det alltid vil være ulike oppfatninger om slike endringer, sier Eivind Edvardsen.

Han minner om at hele Storgata blir berørt i løpet av byggeperioden, og at de fleste vil bli berørt i større eller mindre grad. Dette vil det bli gitt nærmere informasjon om etter hvert.

-Vi får holde fast ved at vi kan se frem til at Leknes får et stort løft, minner prosjektlederen om.

Tverrfaglig planlegging

Mange er involvert i ombyggingen av Storgata, og i forrige uke møttes alle involverte parter til felles planlegging og oppstartsmøte. De som vil være særlig involvert er naturlig nok hovedentreprenør Thore Magnussen & Sønn AS, men også konsulentfirmaet WSP, ingeniørfirmaet Asplan Viak, GeoLofoten AS og Vestvågøy kommune vil være del av prosessen hele veien. Alle som skal inn i prosjektet har utarbeidet gjennomføringsplaner, og disse ble presentert for de andre i løpet av oppstartsmøtet. Her er det Marius N. Lindgaard i Thore Magnussen & Sønn AS som orienterer om deres fremdriftsplan.Klikk for stort bilde

Fremtidig bruk av rådhuset

Denne uka var det flere workshops på rådhuset i forbindelse med en mulighetsstudie om fremtidig disponering av arealene i Vestvågøy rådhus, Origogården og driftssentralen i Lufthavnveien. Lin Gloppen i konsulentfirmaet WSP ga de ansatte i de ulike enhetene som bruker disse bygningene i dag, samt brukere av eksternt leide lokaler, en innføring i hvordan man gjerne tenker i dag rundt arealdisponering, og etterpå var det de ansatte sin tur til å si noe om hvordan de helst vil ha det, noe som ble gjennomført som et godt gammeldags gruppearbeid.Klikk for stort bildeDet er så langt ikke besluttet noe rundt en slik ombygging, og mulighetsstudiet som nå foregår er kun for å kunne si noe om behovet når politikerne skal ta stilling til hva som skal skje med rådhuset. Rådhuset ble tatt i bruk i 1983, og det har skjedd få oppgraderinger siden den tid i forhold til innvendige arealer, varme, ventiasjon og strøm. Utendørs foregår det et arbeid nå med utskifting av vinduer og renovering av teglsteinsfasaden.Klikk for stort bilde

108 skolestartere

Det er i år 108 førsteklassinger på de kommunale skolene på Vestvågøy, og de fordeler seg som følger på de ulike skolene:

  • Ballstad 16 elever
  • Buksnes 23 elever
  • Bøstad 10 elever
  • Fygle 10 elever
  • Leknes 31 elever
  • Svarholt 18 elever

Det er for øvrig 107 andreklassinger i år, noe som skulle tilsi at elevtilfanget i år er omtrent det samme som i fjor.

Tirsdagsklubb på Elvegården

Mads Tangen, som er leder for Tjenester for funksjonshemmede, vil gjerne at vi minner om Tirsdagsklubben, som er et hyggelig tilbud på Elvegården Aktivitetssenter. Det gjør vi så gjerne, og vi spanderer litt plass på Tangens plakat der du kan se oversikt over tirsdagsklubber helt fram til jul.Klikk for stort bilde

Tid for bok

Høsten er boktid, og vi minner derfor om at Meieriet bibliotek er åpent på alle hverdager, og frem til 14.00 på lørdager. Husk at du i den betjente tiden kan få god hjelp av engasjerte bibliotekarer som kan hjelpe deg å finne akkurat den boka du trenger.

Betjent åpningstid
Mandag-fredag, kl.10.00-15.30
Torsdag, kl.10.00-19.00
Lørdag, kl.10.00-14.00

Biblioteket er åpent
Mandag-torsdag, kl.08.00-22.00
Fredag, kl.08.00-15.30
Lørdag, kl.10.00-14.00
Søndag, STENGT

Hvem bør hedres?

Vestvågøy kommune tar nå imot forslag til hvem som bør få miljøprisen, kulturprisen og næringsprisen for 2019. Fristen for å sende inn forslag er satt til 4. oktober. Les mer om prisene og nomineringer her.

Klikk for stort bildeFjorårets vinnere av prisene for kultur, miljø og næring.

Klare for å ta i mot din stemme

I uke 36, altså siste uka før valgdagen 9. september, er det langåpent hver dag til klokka 19.00 slik at alle som ønsker kan få forhåndsstemt.

Merk at det er ikke mulig å stemme i servicetorget på selve valgdagen, da må du til det stemmelokale. Husk legitimasjon, og ta gjerne med valgkortet.

Det vil også være mulig å stemme på institusjonene:

Bo- og servicesenteret, 4. september 12-14

Lekneshagen, 4. september 14-16

Vestvågøy sykehjem, 5. september 12-14

Lofoten sykehus, 6. september 11-14

Hjemmestemming: gi beskjed til kommunen om at du har behov for å få stemme hjemmefra senest onsdag 4. september, så kommer hyggelige valgfunksjonærer rundt på torsdag og fredag.

Hvis du har vansker med å komme deg til rådhuset eller stemmelokalet, kan du kontakte Vestvågøy kommune på 760 56 000 for å avtale hjemmestemming.

Husk at du kan stemme selv om du befinner deg et annet sted i Norge. Oppsøk et forhåndsstemmelokale, som gjerne er det stedlige rådhuset, og avgi din stemme der.

Bredbånd til distriktene

Anbudsinnbydelsen i forbindelse med bredbåndsutbygginga som Vestvågøy kommunestyre vedtok tidligere i år, vil om fire uker bli lagt ut på Doffin. Kommunens vurderinger av hvilke områder som skal tas med i utbyggingen, vil nå ligge ute på høring i fire uker, noe som er pålagt. Det ble besluttet å sette av fem millioner i 2019 og fem millioner i 2020 til å gi utkantene i kommunen bredbånd.

-Den største utfordringa har vært å trekke opp grensene for de områdene vi prioriterer nå. Uansett hvor vi trekker opp grensene, vil det være noen som blir utenfor, og ikke får. Fem millioner kroner er mye penger, men vi kommer ikke forbi vurderinger rundt hvor mye man skal bruke på en enkelt husstand kontra andre, sier IKT-sjef Kjetil Jørgensen.

Den vurderingen som er gjort av hvilke områder som skal få, er nå ute på høring, slik at innbyggerne kan komme med innspill. Fristen for innspill er mandag 30. september kl. 12.00.