Kulturminner i Vestvågøy

Hvordan vil du at kulturminnene våre skal utvikle seg i framtida? Vi ønsker dine innspill innen 5.april 2024 (ny frist).

Eldre sort-hvitt foto av Ballstad - Klikk for stort bildePostkort fra Ballstad Norsk Teknisk Museum (CC BY-SA)

Kort oppsummert:
Kommunen varsler om oppstart av arbeidet med å utarbeide en kulturminneplan (saksnummer 23/6536). Frist for innspill vil være 5.april 2024 (ny frist).

Vi ønsker innspill fra deg!

I forbindelse med planarbeidet ønsker vi forslag og innspill om aktuelle temaer, kulturminner og kulturmiljøer som bør inngå i planen.

Planen skal gi kunnskap om fortida og avklare hvilke kulturminner vi vil ta vare på i framtida. Vi vil gjerne ha dine innspill!

Vi har laget en spørreundersøkelse som vi håper du vil ta deg 5 minutter å svare på. Innspillene vil gi grunnlag for arbeidet videre. I spørreundersøkelsen kan man også melde fra om man er interessert i å bli kontaktet for å gi innspill til det videre arbeidet med kulturminneplanen.

Anonym spørreundersøkelse om kulturminner

Hvorfor trenger vi en kulturminneplan?

En kulturminneplan er kommunen sin oversikt over viktige kulturminner og kulturmiljøer, og inneholder en plan for forvaltningen av disse. En kulturminneplan gir også grunnlag for en aktiv tilskudds- og økonomiforvaltning, og eiere kan få større mulighet for hjelp og støtte til bruk og vedlikehold.

Gjennom arbeidet med kulturminneplanen vil kommunen få økt kunnskap om lokalhistorien og hvorfor de ulike kulturminnene skal tas vare på. Kulturminner og lokalhistorie er med på å skape spennende destinasjoner og stolthet. Økt attraktivitet styrker reiseliv og andre næringer som kan utvikle gode tilbud basert på kulturarven.

Med mer kunnskap i befolkningen, et godt planverk, økte muligheter for tilskudd og en større forståelse for kulturminner som verdiskapende, kan vi klare å ta vare på verdiene og stanse tap av ytterligere kulturminner.

Har du innspill til planen?

Ta kontakt med saksbehandler Henriette Crook eller konsulent Sigfus Kristmannsson:
henriette.crook@vestvagoy.kommune.no
sigfus@online.no